Čalounění info

1. Co děláme

Snažíme se, aby veškeré čalounění, které zhotovujeme, tvořilo vždy ukončený technologický celek.

Střechy děláme dle vozidla a s montáží (vyjma GAZů 69 a Felicií). Koberce, sedačky a boky děláme nejraději včetně montáže do vozidla. Čalounění by měla být jedna ze závěrečných prací na vozidle.

Občas (na výslovné přání zákazníka) uděláme část čalounění interiéru bez vozidla. Bohužel, zde je třeba počítat s tím, že ne vše zcela přesně padne. Pokut zvolíte tuto možnost – většinou z důvodu složitosti přepravy vozidla, bude možná zapotřebí některé díly upravit. Týká se to především boků, koberců, zadních sedaček. Je třeba počítat s tím, že původní vzory mohly být špatně napasovány, vlivem vlhkosti a nevhodného skladování zkrouceny, klempíř neudělal původní vůle na čalounění (dosti častý případ!!!) apod. Je to podobný případ, jako když krejčímu donesete staré kalhoty, aby Vám podle nich ušil nové. A bez zkoušky. Proto, pokud se rozhodnete pro zhotovení čalounění bez auta, počítejte s tím, že možná (?) bude třeba něco upravit. Samozřejmě, přivezte vozidlo a my čalounění doděláme a napasujeme do vozidla.

Při opravě karoserie občas (někdy i většinou) „zapomenou“ klempíři na to, že na vozidle bude i nějaké čalounění.

Někdy si zákazník zadá čalounění k jiné firmě a my děláme jen např. střechu, kterou místní čalouník neumí. V tomto případě je třeba si uvědomit to, že čalounění střechy navazuje na čalounění interiéru,v kobercích musí být příprava na uchycení sedaček, přední boky musí navazovat na zadní a pod. Opět tu mohou vzniknout problémy. Něco není doděláno či se musí předělat.

Děláme i polotovary, které je třeba uzpůsobit a namontovat. Např. stropy do limusin. Jedná se vždy o polotovar, který je třeba uzpůsobit a namontovat.

2. Co neděláme

V žádném případě neděláme dodělávky po jiných čalounících.

Takové poptávky neděláme:

  • kamarád mi ušil střechu, ale už nemá čas jí natáhnout
  • mám ušité potahy sedadel, je třeba je jenom dodělat
  • mám nově potažený celý interiér a je třeba ho jenom namontovat
  • Střechy na cabrio dle staré střechy nebo dle poměření auta. Zhotovili jsme již více než tisíc střech na cabrio (asi jako jediní v ČR) a tak můžeme zcela odpovědně konstatovat – výroba střechy jen dle staré, musí být přesně napasova na vozidlo.

    3. Autočalounictví je zcela samostatný obor

    Má jen minimum společného s čalouněním postelí, dveří, nábytku apod. Takřka všechny obory se specializují na jednotlivé činnosti. Pouze u čalouníků se toto nerozlišuje. Specialista na starožitný nábytek zhotoví střechu na cabrio, odborník na postelové matrace udělá koberce do luxusního vozidla . Velice pochybuji o tom, že by např. žena místo ke kadeřníkovi šla k pánskému holiči a lakování auta zadáte k firmě, která lakuje panelákové dveře.

    Za posledních deset let jsme čalounili více předválečných vozů Rolls Royce než Tater T 87 a T 603. Důvod je velmi jednoduchý. Na vozy Rolls Royce si troufne málo čalouníků, jde o složitou práci, která vyžaduje zkušnosti. T 603 se zhotoví v „nějakém“ plyši, vycpe se molitanem, na podlahu se pohodí kus gumy nebo koberce za 20 Kč/metr. U T 87 se změní tvar zadní sedačky, prošití boků se trochu zjednoduší, čalounická vata se nahradí molitanem a vlněné koberce něčím vzdáleně podobným. Jenom kvalitní materiál na T 87 stojí cca 60 000 Kč.

    Těžko zhotoví někdo toto čalounění za méně jak 300 prac. hodin. Samozřejmě se dá použít i méně kvalitní materiál za méně peněz a snížit počet prac. hodin na úkor zpracování čalounění. Ale bohužel čalounění, lak a chrom jsou nejvíce vidět.

    Až na malé vyjímky nemontujeme tzv. originální plátěné střechy. Tyto střechy se prodávají jako „náhradní díl“, s tím, že montáž zvládne každý za několik málo hodin. Jejich cena bývá tak nízká, že za ty peníze se nepořídí ani materiál. Bohužel tomu odpovídá většinou i kvalita. Střecha se musí upravovat a přešívat. Potom může cena montáže značně přesáhnout cenu původní střechy. A tyto střechy si kupují ti, co chtějí co nejvíce ušetřit.

    4. Nejčastější chyby

    Zde bych Vás chtěl seznámit s nejčastějšími „chybami“, kterých je možné se dopustit.

    1. V zájmu urychlení prací dovezete sedačky a díly čalounění předem, s tím že auto dovezete do měsíce. Bohužel z měsíce se stávají roky. My tady potom skladujeme kupu původního čalounění. A skladovat několik let čalounění třeba pět interiérů je trochu náročné. Zatím „rekord“ ve skladování je osm let.
    2. Dovezete auto a nejste ještě rozhodnuti, jaké čalounění si necháte vyrobit. Auto tu pak stojí, zpočátku garážované. Bohužel nemáme tolik prostor, abychom mohli auto dlouhodobě a bezplatně garážovat. Dosavadní „rekord“ ve skladování auta je pět let.
    3. Ve snaze ušetřit, chcete vyrobit čalounění na trochu luxusnější auto bez montáže a dle starých, lety poznamenaných vzorů. Pravda, cena by mohla být jen poloviční. Ale stejně to musí někdo potom namontovat. Ve většině případů to ani nepasuje a konečný výsledek je tak nedokonalý.
    4. Na vozidlo se použije konstrukce střechy či rámy sedaček z jiného, řekněme i stejného vozu . Samozřejmě se to předem nevyzkouší. Opět konečná práce vypadá trochu jinak, než by měla.

    „V takovém stavu nám prosím auto na čalounění nevozte. „

    Komentáře nejsou povoleny.